Unge mennesker vil ha en jobb med mening
Mange unge mennesker ønsker i dag å jobbe for en arbeidsgiver de kan identifisere seg med.
De ønsker å jobbe for en bedrift eller en organisasjon som har et formål, et Purpose, noe som de selv streber etter. Selv om unge mennesker nok alltid har vært idealistiske, ser en nå at millenniumsgenerasjonen ønsker mer av arbeidslivet enn bare inntekt. For dem er jobben noe de identifiserer seg med, og det er kanskje like greit gitt at de flest av oss tilbringer omtrent 8 timer på jobben hver dag.
Unge arbeidstakere er opptatte av purpose i jobben
Ifølge Deloittes undersøkelse Millennial Survey sier 6 av 10 spurte at formål eller purpose er noe de ser etter hos potensielle arbeidsgivere. Barry Salzberg, CEO i Deloitte Global, uttrykker det slik:
«Det er klar tale at når dagens millenniumsgenerasjon vurderer sine karrieremål, er de like mye interessert i hvordan selskaper bidrar til utvikling av mennesker og samfunnet som i produkter og fortjeneste.» Salzberg legger til: «Disse funnene bør være en vekker for næringslivet.»
Figuren under, som er hentet fra Deloittes Millenial Survey 2016, viser at en finner størst lojalitet til arbeidsgiver der arbeidstakere deler selskapets verdier, formål og får støtte til egen faglig utvikling.
Unilever – et globalt konsern verdt å lære av
Radley Yeldar publiserte i 2015 rapporten Fit for Purpose der de undersøkte en rekke merkevarer med hensyn til det å ha et formål - et Purpose. På pallen finner vi selskaper som Unilever, Philips og Lloyds Banking Group. Disse selskapene ikke bare forplikter seg til et bestemt formål, men bygger hele forretningsmodellen rundt det å ha et formål. Unilever representerer over 400 merkevarer innen helse og velvære som hver dag brukes av over to milliarder mennesker verden over. Ser vi på Unilevers formål "Making sustainable living commonplace" er dette sterkt og inspirerende alene.
Dette formålet bruker Unilever i deres branding av produkter, som gjennom Project Sunlight. Her får vordende foreldre fra ulike land først se en film om menneskers ødelegging av kloden før de opplyses om de positive utviklingene som har skjedd innen produktutvikling, medisin og helse, bistand og andre levefaktorer – dernest oppsummeres det hele med at det tross alt aldri har vært et bedre tidspunkt å få barn enn nettopp nå. Aldri har mennesker levd sunnere og lenger enn i dag.
Merkevarer som evner å posisjonere seg slik at deres arbeid får ringvirkninger utover deres egen sfære, er populære hos arbeidssøkere. Ifølge Unilever, som er verdens tredje mest populære arbeidsgiver på LinkedIn, kan de tilskrive halvparten av jobbsøknadene fra nyutdannede til selskapets fokus og satsning på etisk og bærekraftig produktutvikling. Videre sier mer enn 76 % av Unilevers ansatte at de kjenner at deres jobb er med og bidrar til selskapets dagsorden.
Figuren under, også denne hentet fra Deloittes Millenial Survey 2016, viser at millenniumsgenerasjonen prioriterer formål fremfor vekst og økt fortjeneste.
«Det folk ønsker seg aller mest i jobben er en følelse av et formål.»
–Nikos Mourkogiannis
Hva motiverer dine ansatte?
Dessverre er det slik at mange ledere ikke aner hva som motiverer de enkelte ansatte. De tror folk flest higer etter 1) bedre lønn, 2) sikker jobb og 3) avansemuligheter.
Forfatteren og forretningsmannen Dan Pink er blant annet kjent for sin TED-presentasjon om motivasjon der han snakker om at det som motiverer den enkelte er 1) selvstendighet, 2) mestringsfølelse og 3) formål. Å være selvstendig handler om å bestemme over våre egne handlinger. Mestringsfølelse betyr å utvikle seg til å bli bedre på det vi jobber med. Med formål forstår vi at det vi gjør, må ha en betydning – en mening.
«Det er klar tale at når dagens millenniumsgenerasjon vurderer sine karrieremål, er de like mye interessert i hvordan selskaper bidrar til utvikling av mennesker og samfunnet som i produkter og fortjeneste.»
–Barry Salzberg, CEO i Deloitte Global
Det handler om å ta ansvar
Som samfunn har vi alle for lengst måttet ta inn over oss de miljøkonsekvensene som vi påfører kloden. Dette fargelegger samfunnsdebatten på svært mange arenaer på både makro- og mikronivå. For merkevarer betyr dette at et formål blir desto viktigere, og for mange bedrifter som har eksistert lenge, kan det være på sin plass å børste støv av formålet og se på om det trengs å tilføres noen nye valører. For nyetableringer blir det sentralt å ta temperaturen på det samfunnet og den kulturen en ønsker å etablere seg i.
Kilder
Fit for Purpose fra Radley Yeldar
Deloitte Millennial Survey 2016
Purpose: The Starting Point of Great Companies av Nikos Mourkogiannis