Hvordan lage webdesign som skiller seg fra mengden

Smilende dame jobber med webdesign på kontoret sitt.
 

Det er ikke lenger nok å bare ha en nettside, den må også være godt utformet, engasjerende for brukeren og representere virksomheten på en best mulig måte. Vekke følelser og skape handling. Det er et lederansvar.

Her finner du tips for å skape webdesign som skiller seg ut fra mengden, men først skal vi gå igjennom det grunnleggende.

Les mer om hvordan vi jobber med webdesign og digital branding

 

Grunnleggende elementer i webside-design

Når du lager en nettside, er det noen grunnleggende ting som alltid må være på plass. Vi skal ikke gå i detaljer, men peke på noen elementer som du alltid må sørge for at er på plass.

  • Responsivt design: Som regel kommer minst halvparten av trafikken til nettsiden via mobil, så en nettside bør tilpasse seg enheten den blir vist på. Og den må se bra ut på alle skjermstørrelser. Dette gjør at brukeren får en optimal opplevelse uansett om de besøker nettsiden fra en mobiltelefon, nettbrett eller PC.

  • Navigasjonsstruktur: Nettsiden bør ha en klar og lettforståelig navigasjon, slik at brukerne enkelt kan finne frem til det de leter etter uansett om de lander på forsiden eller dypt nede i strukturen.

  • Brukervennlighet: Det handler om alt fra rask lastetid til klare, lettforståelige budskap. Tommelfingerregelen er at jo vanskeligere noe er å bruke, jo mindre brukes det. Ganske enkelt, egentlig, men også noe av det vanskeligste å få 100% på plass.

  • Konsistent designstil: En konsistent stil og fargepalett skaper trygghet. God webdesign skaper også merkevare, så unngå å bruke designelementer som forvirrer. Da blir du fort valgt bort.

  • Søkemotorvennlighet: Google og andre søkemotorer må kunne finne, forstå og indeksere nettsidene dine. Hvis ikke kan ikke Google vise nettsidene dine til brukerne sine. Da er det noen teknologier du må være litt forsiktig med. (Javascript, Flash, iframe++)

 

Hvordan få et webside-design med det lille ekstra

For å virkelig skille seg ut fra mengden og lage en nettside som fanger oppmerksomheten til brukerne, må du ta det noen skritt videre. Og de skrittene bør du egentlig ta før du begynner å tenke webside-design.

Merkevarestrategi er grunnmuren til god webdesign

Merkevarestrategi er utgangspunktet. Det er der en jobber frem gullet og forankrer markedsarbeidet med virksomhetens strategi. Det er i dette strategiarbeidet dere skaper en kultur og en felles forståelse for hva dere prøver å oppnå. En god, kulturskapende strategiprosess gir hele organisasjonen retning og gjør alt etterfølgende kommunikasjonsarbeid mye enklere. Også webdesign og nettsideutvikling.

Du kan lese mer om merkevarestrategi her, men la oss trekke frem et par punkter som er spesielt viktig for å gi webside-designet litt ekstra:

  • Innsiktsarbeid: For å lage noe som skaper følelser og handling hos kunder og brukere så må du forstå hva som driver dem og hvilke problemer de ønsker å løse. Det er i det arbeidet vi finner det som kan skille deres merkevare fra konkurrentene.

  • Målsetting: “What gets measured, gets done”. Det er litt lettere å komme frem når du vet hvor du skal og hvordan du finner ut om du har kommet dit. Et godt målsettingsarbeid på merkevare-nivå vil også sørge for at dere lager et nettsted som bidrar i riktig retning.

Men strategi må tas ned på jorden for at det skal være enkelt å ta inn i arbeidshverdagen. Det er her merkevareidentitet kommer inn. Merkevareidentitet handler om blant annet om bruk av farger, typografi, tone of voice og grafisk design. Konkrete uttak. Slik skal det se ut hos oss. 

Ofte handler dette om å få på plass det vi kaller et designsystem. Det er et malverk som gjør det enkelt for alle i virksomheten å skape markedsmatriell - og webside-design - som er konsistent og gjenkjennbart. Det handler både om å gjøre folk trygg på deg som avsender, og å minimere tidkrevende smådiskusjoner om form og farge.

 

Konsept, brukeropplevelse og kreativitet

"Don't Make Me Think”. “Keep it Simple”. Et grunnleggende prinsipp i webdesign er å gjøre det så enkelt som mulig for folk å gjøre det de kom til nettsiden for å gjøre. Enkelhet kan selvsagt skape gode følelser, men skal du skape livstidsverdi og bygge merkevare så må også nettsidene være minneverdige. Skape følelser!

Så hvordan kan vi holde det så enkelt som mulig og samtidig være kreative?  

Innsikten fra merkevarestrategien og det påfølgende arbeidet vil hjelpe dere med å gi kreativiteten retning, men dere trenger gode kommunikasjonskonsept. Det er her dere kommer frem til hvilke problemer nettsiden skal løse og hvordan dere løser dem, og det er her de virkelig spennende nettsidene finner magien. 

Denne fasen er det mange som hopper over fordi de er ivrige med å komme i gang med å implementere merkevarestrategien. Ikke gjør den tabben. Sett av tid til at gode hoder kan sitte sammen og arbeide ut spennende konsepter. Husk: De beste ideene skapes ofte ikke i et kreativt hode, men mellom kreative (og andre) hoder. 

Les mer om å lage et designsystem til din bedrift.

Her er noen eksempler på kreative teknikker dere kan bruke for å finne gode ideer og konsepter:

  • Brainstorming: Samle en gruppe med litt ulike fagfolk og be dem tømme seg for alt av ideer og tanker rundt et tema. Ingen ideer blir avvist eller kritisert, og målet er å få frem så mange ideer som mulig på kort tid. Etterpå kan ideene sorteres og videreutvikles.

  • Design thinking: Dette er en metodikk vi proffene gjerne bruker og tar utgangspunkt i innsikt og empati for kundene/brukernes behov. Prosessen innebærer å forstå brukerens behov, definere problemet godt, generere ideer, prototyping, testing og iterering.

  • Mindmapping: En teknikk som brukes til å organisere og strukturere tanker og ideer. Man starter med et hovedtema og lager et tankekart som kobler sammen ulike ideer og konsepter rundt temaet. Er ofte til god hjelp når ustrukturerte kreative hoder skal koble ideene sine til den overordnede strategien.

  • Moodboard: Dette er en visuell kreativ prosess som hjelper å definere en stil eller en følelse for et designprosjekt. Det kan være en collage av bilder, farger og typografi som gir inspirasjon og en felles visjon for teamet. Moodboard brukes ofte i utviklingen av en merkevareidentitet, men kan også være til nytte å ta frem i senere prosesser.

  • SCAMPER: Substitute, Combine, Adapt, Modify, Put to other uses, Eliminate, Reverse. Erstatt, Kombiner, Tilpass, Modifiser, Bruk til andre formål, Eliminer, Snu. Ofte kommer ikke de innovative ideene ut av ingenting, men ved å se på eksisterende ideer og utfordre dem. SCAMPER er en kreativ teknikk som hjelper dere til å se på en utfordring fra ulike vinklinger.

Les hvordan kunstig intelligens (AI) kan forvandle designbransjen.

Inspirasjon til god design

Gode kunder gir ofte godt arbeid (Snikskryt), så vi syns jo du skal ta en kikk på våre arbeider. Men det er jo mange andre som gjør store og små ting en kan bli inspirert av. Her er noen ressurser vi gjerne bruker for å bli inspirert:

  • Awwwards (https://www.awwwards.com/) Awwwards hedrer og gir anerkjennelse til kreative nettsider med awwwesome design. Her kan du finne mange inspirerende nettsider fra forskjellige kategorier og sjangre.

  • Behance (https://www.behance.net/) Dette er en plattform for kreative fagfolk innen design, illustrasjon, fotografi og mer. Her kan du oppdage mange inspirerende prosjekter og porteføljer med flott design.

  • Designspiration (https://www.designspiration.com/) Ganske selvforklarende: Inspirerende designprosjekter og -ideer fra ulike kilder og sjangre.

  • Site inspire (https://www.siteinspire.com/) Site inspire viser frem det fineste av webside- og interaktiv design. De løfter virkelig frem en rekke måter å bruke det visuelle på innen webdesign.

Spør oss om webdesign

Trenger dere hjelp til å skape gode, engasjerende nettsider så er vi mer enn villig til å hjelpe, så lenge dere også er villige til å ta oppgaven seriøst og gi kundene og organisasjonen noe de kan være stolte av.

Vår styrke ligger i å forenkle, framheve og respektere det som er unikt. 

Send oss en mail på hello@mission.no eller ring oss på 24 10 35 00

Previous
Previous

Hvordan vil AI forvandle designbransjen?

Next
Next

AI - Fremveksten av en ny teknologisk æra