Eika – Identitet
En drivkraft for vekst og utvikling for deg og ditt lokalsamfunn
Formålet til Eika Alliansen er å være en drivkraft for vekst og utvikling både for kundene og lokalsamfunnene. Kundene skal føle at banken faktisk bryr seg om dem, og om stedet der de bor. Mission har kommet opp med tre små ord som får frem det aller viktigste når det gjelder hva Eika skal være: Ved din side.
“Mission inntok en profesjonell og lyttende holdning til oppgaven og ikke minst, overbeviste med sin brede designkompetanse og omfattende erfaring.”
Ole Rølvaag
Markedsdirektør konsern, Eika Gruppen
(2021)
Levert
Navn
Merkevareidentitet
Merkevarearkitektur
Webdesign
App-design
Skilting
Interiørkonsept
Salgsmateriell
Fotobank
Presentasjoner
Brandfilm
Utfordring
Finanskrisen var en betydelig utfordring for mange selskaper, inkludert Terra-Gruppen – et finanskonsern eid av, og i allianse med, nærmere 80 lokalbanker. Behovet for endring og fornyelse fikk frem positive initiativ i hele bankalliansen, og ett av dem var å revurdere merkevaren. Det var en gjengs oppfatning at Terra hadde mistet litt fokus på veien og ikke var lokalbankenes forlengede arm i den grad de burde. Avgjørelsen om å endre identitet ble derfor tatt, for å dyrke alliansens sentrale kvaliteter. Missions oppgave var å utvikle en merkevareidentitet for hele alliansen.
Løsning
Grundige undersøkelser viste at navnet Terra og posisjonen til bankalliansen ble forbundet med storbanker. Det reflekterte ikke alliansens nære fellesskap med lokalbankene og deres kunder. Nytt navn ble introdusert. ”Eika” er et ikon med lange tradisjoner i norsk sparebankvesen, et vennlig symbol som signaliserer langsiktighet, soliditet, kundeorientering og vekst. Basert på dette grunnlaget ble ny merkestrategi utviklet og nytt identitetsprogram unnfanget for å fremheve lokalbankens identitet. Et distinkt og samlende utseende ble utviklet både for Eika Gruppen og alliansebankene.
Identitetsprogrammet tar hensyn til at Eika er støttemerke og at alle alliansebankene er selvstendige lokalbanker med lokale merkenavn. Alle kontaktpunkter ble redesignet, inkludert skilting, produktlitteratur, intern kommunikasjon og nettsider, slik at alliansens felles identitet står sterkt, både i den fysiske og den digitale verden.
Resultat
Suksessen til den nyutviklede merkevaren vil alltid være avhengig av konsistent og konsekvent bruk på tvers av bankene som er medlemmer i alliansen. Det faktum at bortimot 80 banker har adoptert merkevaren er et stort kompliment til hvordan endringsprosessen er gjennomført, og til den overbevisende måten merkevaren er fremstilt og forankret.
Forandringen til Eika har allerede styrket alliansebankens posisjon i lokalsamfunnet, og merkevaren Eika har en svært positiv utvikling i Norsk Kundebarometers omdømmemålinger. I Norsk Familieøkonomis siste undersøkelse for å identifisere bankene i Norge med de beste betingelsene tilhørte åtte av de ti bankene på topp Eika Alliansen.