Sparebank 1 – Merkevareidentitet
Modernisering for å møte nye utfordringer
SpareBank 1 Gruppen besluttet i 2006 å fornye sin merkevare. Mission ble valgt som designbyrå, og et omfattende arbeid for å definere hvordan denne fornyelsen skulle komme til uttrykk ble startet. Målsettingen var å få på plass en visuell identitet som bedre kunne bidra til å nå fremtidige utfordringer og målsettinger.
Utfordring
Et viktig premiss for arbeidet var å sikre evolusjon, ikke revolusjon. SpareBank 1 har siden lanseringen i 1996 blitt én av Norges sterkeste merkevarer, noe det var viktig å respektere. Samtidig så banken en rekke fremtidige utfordringer som den eksisterende identiteten ikke ville kunne løse.
Løsning
Det ble bl.a. utviklet et nytt symbol, som i sterkere grad skulle kunne fungere i nye medier. En rikere fargepalett ble utviklet, for bedre å kunne kommunisere mangfoldet og produktbredden. Alt av salgsmateriell, selskapsmateriell, skilter, osv, er også endret. Summen av alle elementene skal bidra til at SpareBank 1 oppleves å ha det sterke kundefokuset som banken er kjent for.
Resultat
Fredag 4. og lørdag 5. april 2008 gjennomførte alle bankene i SpareBank 1 alliansen arrangementer der den nye visuelle identiteten ble presentert og gjennomgått. Flere tusen ansatte deltok på disse arrangementene, det være seg i Tromsø, Moss, Hamar, Oslo, osv. Samme helg ble skilter på samtlige av bankens mer enn 300 filialer skiftet.
«Mission overbeviste oss tidlig. Profesjonaliteten deres viste oss at de har den brede erfaringen vi var på utkikk etter. I slike prosesser har vi sett viktigheten av å ha en partner som både evner å jobbe strategisk, og samtidig være praktisk anlagt. Nå står vi sterkere rustet til å takle de utfordringene som bransjen møter.»
— Anette Etholm
Konserndirektør marked og merkevare (2009), Sparebank 1 Gruppen
Levert
Merkevareplattform
Tone of voice
Grafisk profil
Fotobank
Skiltprogram
Brosjyrer
Kampanjer
Presentasjoner
Salgsmateriell
Rekvisita