Sparebank 1 – Merkevareidentitet

Modernisering for å møte nye utfordringer

 

SpareBank 1 Gruppen besluttet i 2006 å fornye sin merkevare. Mission ble valgt som designbyrå, og et omfattende arbeid for å definere hvordan denne fornyelsen skulle komme til uttrykk ble startet. Målsettingen var å få på plass en visuell identitet som bedre kunne bidra til å nå fremtidige utfordringer og målsettinger.

#fhtogglesection/Les mer +_Les mindre –/below/slide/

Utfordring

Et viktig premiss for arbeidet var å sikre evolusjon, ikke revolusjon. SpareBank 1 har siden lanseringen i 1996 blitt én av Norges sterkeste merkevarer, noe det var viktig å respektere. Samtidig så banken en rekke fremtidige utfordringer som den eksisterende identiteten ikke ville kunne løse.

Løsning

Det ble bl.a. utviklet et nytt symbol, som i sterkere grad skulle kunne fungere i nye medier. En rikere fargepalett ble utviklet, for bedre å kunne kommunisere mangfoldet og produktbredden. Alt av salgsmateriell, selskapsmateriell, skilter, osv, er også endret. Summen av alle elementene skal bidra til at SpareBank 1 oppleves å ha det sterke kundefokuset som banken er kjent for.

Resultat

Fredag 4. og lørdag 5. april 2008 gjennomførte alle bankene i SpareBank 1 alliansen arrangementer der den nye visuelle identiteten ble presentert og gjennomgått. Flere tusen ansatte deltok på disse arrangementene, det være seg i Tromsø, Moss, Hamar, Oslo, osv. Samme helg ble skilter på samtlige av bankens mer enn 300 filialer skiftet.

SB1_typo.gif
SM1_logo_arkitektur.gif
SB1_Fotostil_7.jpg
SB1_Fotostil_1_1-1.jpg
SB1_Fotostil_2_1-1.jpg
SB1_Fotostil_3_1-1.jpg

«Mission overbeviste oss tidlig. Profesjonaliteten deres viste oss at de har den brede erfaringen vi var på utkikk etter. I slike prosesser har vi sett viktigheten av å ha en partner som både evner å jobbe strategisk, og samtidig være praktisk anlagt. Nå står vi sterkere rustet til å takle de utfordringene som bransjen møter.»

— Anette Etholm
Konserndirektør marked og merkevare (2009), Sparebank 1 Gruppen

SB1_posters1.jpg
 
 

Levert

Merkevareplattform
Tone of voice
Grafisk profil
Fotobank
Skiltprogram
Brosjyrer
Kampanjer
Presentasjoner
Salgsmateriell
Rekvisita

SB1_Brochures1.jpg
SB1_Bankkort_VISA_Blaa.jpg
SB1_Skilt_minibank2.jpg
SB1_Skilt_Symbol1.jpg
SB1_Skilt_Montering3.jpg
SB1_Skilt_Utheng2.jpg
 
SB1_Skilt_Fasade1.jpg
Previous
Previous

BAMA Servicehandel - Merkevareidentitet

Next
Next

TINE Rådgivning – Purpose