9 fordeler som styrker bedriftskulturen og merkevaren din

Tydelig purpose styrker merkevaren.
 

Dersom du spør gründere som har hatt suksess, vil du oftest oppdage at det siste de tenkte på når de startet, var å bli rike.

 

De ville gjøre noe med evnene sine, utgjøre en forskjell. De har en dypere hensikt med det de gjør, et formål som ikke kan måles i kroner og øre. En personlig gnist som tenner dem og hjelper dem med å bygge opp noe meningsfullt.

Kan du med hånden på hjertet si hva formålet til ditt selskap eller din organisasjon er?

Det rette formålet er en utømmelig kilde

Noen har sagt: «Den eneste funksjonen en bedrift har, er å tjene penger.» Jeg er ikke direkte uenig, men det er vel ikke det eneste en bedrift har som hensikt?

Stirrer du de aller mest vellykkede entreprenørene dypt inn i øynene, ser du mye mer enn dollartegn. Du vil se at det å bli rik ikke var det som drev dem, men mer en positiv bivirkning av å ha satset på noe de brenner for.

Finn ut hva som tente gnisten for Petter Stordalen, Elon Musk, Anita Roddick, Jack Ma og Richard Branson.

Uansett hvilken sektor av næringslivet du ser på, vil du finne at det suksessbedriftene har felles, er et sterkt ønske om å gjøre ting annerledes, fylle et manglende behov og gi verden noe mer verdifullt enn det som allerede finnes. Økonomisk suksess blir da bare et naturlig biprodukt av det å følge sitt eget formål.

I denne artikkelen får du vite følgende:

  1. Fordelene ved å ha et definert formål eller purpose

  2. Tips om hvordan du implementerer formålet i bedriftskulturen

  3. Innsikt i hvordan du kommuniserer formålet eksternt

  4. Du får vite om farene ved å forsømme formålet

Det er som om den troen de har på det de driver med, gir dem kraft til å gå videre, ta de ubehagelige risikoene og tiltrekke seg likesinnede støttespillere. Det er kvaliteter som er uvurderlige for en bedrift i utvikling.

Disse bedriftene blomstrer når de har en klar mening om hva de er her for å gjøre. Formålet deres er enkelt å formulere, noe som hjelper dem å fokusere når det gjelder motivasjon, ressurser, tid og investeringer.

Eksternt fungerer et meningsfylt og ekte formål som et fyrtårn for kundene. Det hjelper selskapet å skille seg fra markedets kopister og groupies. Folk kan kjenne seg igjen i ønsket om å riste litt i det bestående, og de kan føle at bedrifter som drives av et formål faktisk bidrar med noe av verdi her i verden.

Farene ved å forsømme formålet

Det er god grunn til å hevde at det å ha et felles formål er immaterielt, men om formålet forsømmes totalt, kan det få negative konsekvenser og i verste fall kan noe råtne opp fra innsiden. Her er noen av faresignalene som kan oppstå:

Likegyldighet

De ansatte kan bli lite konstruktive og svært selvsentrerte og spørre: «Hva tjener vi på det?»

Grådighet

Kolleger kan bli distrahert av feil ting, som f.eks.: status, mer penger, større kontor og så videre.

Tilpasning

I stedet for å tenke nytt begynner noen å etterligne konkurrentene med holdningen: «Hvis det fungerer for dem, vil det fungere for oss.»

Manglende ambisjoner

Manglende drivkraft kan skape følgende holdning: «Dette er måten vi alltid har gjort det på, hvorfor skal vi skape uro... ?»

Dersom du oppdager noen av disse trekkene hos ansatte, er det antageligvis på tide å revurdere situasjonen.

Slik får du fornøyde medarbeidere og bedre kolleger.

Merkevarebygging kan være et kraftig verktøy for å identifisere, utnytte og kommunisere bedriftens formål til både interne og eksterne tilhørere.

Mission ser det hele fra utsiden, og vi er derfor i god posisjon til å identifisere det som er for nært til at du selv oppdager det. Finn ut mer om hvordan vi kan hjelpe deg å avdekke formålet i bedriften din.

Definer hva du står for

Gjennom en serie av arbeidsgrupper, finner vi ut hva som er bedriftens dypeste overbevisning. Dette for å hjelpe deg med å ta tak i eventuelle misforståelser, ting som hindrer bedriften i å prestere optimalt. Målet er å finne essensen av det som motiverer deg, det som gjør deg spesiell, for så å formulere dette på en overbevisende måte.

Vi har jobbet med Herkules Capital, et ledende investeringsselskap. Man skulle anta at deres endelige fokus er økonomisk gevinst. Fellesnevneren i kulturen deres er imidlertid et sterkt ønske om å bruke selskapets egen forretningssans til å hjelpe andre bedrifter å lykkes.

De økonomiske gevinstene som kommer som et resultat av dette er selvfølgelig velkomne, men andre fordeler kan oppnås: lagarbeid er vanlig, yngre medarbeidere blomstrer, ekspertisen øker og investorer er imøtekommende. «Vi bygger morgendagens vinnere» er budskapet vi fastsatte for å definere formålet deres, og dette blir overbevisningen som alle kommunikasjonsavgjørelser blir basert på.

 
En definert purpose former strategi. Herkules - Purpose
 

Kommuniser formålet internt

Å dele formålet med de ansatte er neste trinn. Dersom ideen er riktig, trenger du ikke å tvinge den igjennom, den vil allerede føles sann for kulturen. Det er imidlertid viktig å presentere ideen formelt som et fast del av selskapet. Du må forklare følgende:

  • Hva betyr formålet?

  • Hvorfor er det viktig?

  • Hvordan passer det inn i strategien?

  • Hvordan kan de ansatte selv uttrykke formålet?

Dine kolleger eksponerer merkevaren til omverdenen gjennom sine handlinger og sin oppførsel. De er ofte i frontlinjen for selskapet.

Singapore Airlines (SA) tror på førsteklasses service fra avgang til landing. Det er ingen overraskelse at deres ansatte får dobbelt så mye opplæring som noe annet flyselskap, noe som gjør at de kabinansatte kan skjelne mellom de mange kulturelle nyansene hos asiatiske reisende og oppvarte dem deretter. SA oppfattes ikke bare som et av verdens beste flyselskap, men også som en av verdens ledende arbeidsgivere.

Kommuniser formålet eksternt

Det er viktig å bruke design for å uttrykke formålet gjennom hvert eneste kontaktpunkt.

Se for eksempel på Audi, de er oppmerksomme på sin rolle utover det å være bilprodusent. De har mer og mer fokusert på det grunnleggende menneskelige behovet for transport. Bedriften undersøker hvordan man kan omstrukturere veioverflater med smart teknologi for å forbedre miljøet, hvordan unngå opphopning og hvordan gjøre det mer behagelig å kjøre.

«Forspranget ligger i teknikken» er formålet deres og er noe som kan oppleves i produktene, utstillingslokalene, nettstedet og kommunikasjonen deres.

Ved å samkjøre intern og ekstern kommunikasjon med formålet i mente, vil du skape en opplevelse som skiller seg ut og som appellerer til målgruppene som er viktige for deg.

EVRY leder an med Shape the future today

Når den nordiske teknologigiganten EVRY innså at de trengte å forandre seg for fortsatt å være ledende på sitt felt ble det tydelig at det var helt nødvendig å se nærmere på selve organisasjonen. Starte med kjernen – det vil si formålet. Å skape endringer innenfra og ut tente en gnist som revitaliserte og gjenoppbygde merkevaren og fikk frem selskapets unike kvaliteter. Finn ut mer om hvordan vi jobbet med EVRY.

 
EVRY med nytt purpose - Shape the future today.
 

Fordelene med å ha et formål

Det er ikke enkelt å artikulere hvilke immaterielle faktorer det er som får hjulene dine til å gå rundt, men det er mye å hente hvis man klarer å definere dette, som for eksempel at:

  1. Alle ressurser blir mer fokusert om et felles mål

  2. De ansatte føler seg knyttet til hverandre og er mer energiske

  3. Tilbakemeldinger kommer både ovenfra og nedenfra

  4. Naturlige tilbakeslag blir taklet

  5. Deling av kunnskap blir enklere med et felles fokus

  6. Bedriften føles menneskelig og enklere å forholde seg til

  7. Du blir mer attraktiv for talentfulle personer, spesielt overfor generasjon Y

  8. Det er overenstemmelse mellom det bedriften sier og gjør

  9. Du får empati og preferanse fra interessenter

Finn ut mer om hvordan formål skaper engasjement hos målgruppen.

For å låne ordene fra forfatteren Simon Sinek: «Folk kjøper ikke det du gjør, de kjøper grunnen til at du gjør det.» Spør deg selv hvorfor du gjør det du gjør. Det kan være første trinn på en mer tilfredsstillende reise og en mer engasjerende merkevare.

 
Previous
Previous

Hvordan kan arbeidsgivere vinne kampen om unge jobbsøkere?

Next
Next

Fokus på bærekraft sikret tre medaljer i Farmandprisen