Slik gjennomførte Eika-banken sitt navnebytte
Hvis du mister nøklene dine på vei hjem fra en fuktig natt på byen, hva gjør du? Er du en av de som kun leter under lyktestolpene, fordi det er så godt lys der? Eller er du blant de som begynner å lete på de minst sannsynlige stedene, fordi du synes det virker mest sannsynlig at de er på et sånt sted? Når vi skal finne et navn som passer perfekt til kunden vår, ville det være dumt om vi ikke lette godt nettopp hos dem.
Sunne navn og store tall
Apple-gründeren Steve Jobs hadde jobbet veldig mye på eplefarmer, var nettopp kommet tilbake fra en av disse, og gikk også på en streng fruktdiett, da han kom på at Apple var et fint navn som passet inn i alle tenkelige sammenhenger. Dette ifølge Walter Isaacsons bok om Jobs. I etterkant fremstår dette som en ganske tilfeldig start på det som etter hvert skulle bli klodens mest verdifulle varemerke.
Navnet til Google er et resultat av gründernes lek med det gigantiske tallordet googol (Et 1-tall og 99-nuller), og logoen stammer visstnok fra Larry Pages digitale klipping og liming. Enkelte vil nok, basert på disse eksemplene, spørre om det er noe poeng å blande inn designere og navnehjelpere i det hele tatt.
Andre igjen, deriblant Mission, ser dette mer som et bevis på hvor viktig det er å ta utgangspunkt i det som utgjør firmaets sjel og de smarte hodene som skal bestemme mye av fremtiden til selskapet. Hvem er det som står bak? Hvor kommer de fra? Hvor står de nå? Hva skal de nå? Hvem skal de nå? Hvordan skal de komme seg dit de vil? Det dreier seg om menneskene, historien og selskapet som sådan.
Fra Terra har du kommet, til Eika skal du bli
Bank alliansen Terra hadde behov for å endre navn som følge av blant annet en omfattende reposisjonering i markedet.
Grundige undersøkelser i forkant viste at navnet Terra og posisjonen til bankalliansen ble forbundet med storbanker. Det reflekterte ikke alliansens nære fellesskap med lokalbankene og deres kunder. Nytt navn ble introdusert. ”Eika” er et ikon med lange tradisjoner i norsk sparebankvesen, et vennlig symbol som signaliserer langsiktighet, soliditet, kundeorientering og vekst.
Det som kjennetegnet alle bankene i samarbeidet var at de kom fra sparebanksfæren. Eiketreet var et symbol de fleste av dem hadde hatt til felles tidligere, og som en del av dem fortsatt brukte. Dette treet representerte noe trygt og tradisjonelt, og symboliserte det å gå tilbake til røttene. Sammenslutningen skulle vise verden at de hadde bena godt plantet på den norske, lokale jorda, og ikke bare i det latinske terra (som betyr jord).
Noen ganger sitter kunden selv med nøkkelen
Mange gode, nye navn dukket opp i prosessen. Blant annet Eika. Tilfeldighetene vil ha det til at da Terra Gruppen ble etablert i år 2000 så het selskapet internt Eika frem til det ble lansert i markedet som nettopp Terra Gruppen.
Eika var en av favorittene, og når det ble tydelig at det fantes en historie, ja til og med en forankring, var det der vi alle havnet til slutt. Det navnet som ga svar på alle behov fantes allerede hos kunden, riktignok litt skjult og bak i kulissene. Her handlet det om å gjenoppdage et gammelt navn, for deretter å bruke moderne design til å bringe navnet inn i det 21. århundre. Dersom vi kun hadde ridd våre egne kreative kjepphester, er det ikke sikkert vi hadde funnet nøkkelen til navnet Eika.