Expo Nova – Retail branding
Hvordan får vi kunder til å bli begeistret for butikken vår?
I tråd med Expo Novas formål om «å skape vakre og tidløse rom som beriker» tok Mission sikte på å utvikle en fullstendig kundeopplevelse. Kundene skulle bli eksponert for nye produkter gjennom inspirerende utstillinger. Flyten i butikken skulle sørge for at kunden ble presentert for nye ideer og butikken sende signaler som oppmuntret de besøkende til ikke bare å tenke gjennom de praktiske behovene de har, men å vurdere selve sjelen i sitt eget hjem.
Utfordring
Expo Nova er den ledende aktøren innen moderne møbler i Norge. Selv om de tilbyr merkevarer av verdensklasse, merker de konkurransen fra nye butikker som ivrer etter å tilfredsstille nordmenns økende interesse for interiørdesign.
En del av utfordringen var plasseringen av Expo Novas butikker. Ettersom forretningen hadde vokst organisk over tid, hadde de etablert butikker på ulike steder, noe som gjorde det vanskelig for kunder å handle alt på ett sted.
Løsning
Det ble besluttet å flytte butikken til et egnet butikklokale på rause 1800 kvm. Dette ville gi kunder mulighet til å se produkter for alle rom i hjemmet, i tillegg ville det gi Expo Nova rom for å satse videre på den voksende grossistdelen av virksomheten.
Kundeservice håndteres sentralt fra ett punkt i butikken, med mindre diskpunkter lenger inne i lokalene. I butikken presenteres miljøer som et stolgalleri, et barområde for arrangementer, et lysgalleri og et testlaboratorium, alt dette for å gi kunder en helhetlig handleopplevelse.
Butikkmiljøet utnytter råmaterialene maksimalt, med overflater i betong og innsyn til røropplegg i taket. Dette skaper en nøytral bakgrunn for det spennende interiøret. Spenstige bilder er med på å lage en ramme rundt miljøene uten å stjele oppmerksomhet. I tillegg er det utarbeidet egne skilt som guider kunder gjennom butikklokalene.
Resultat
Samlokaliseringen av butikkene og miljøet produktene vises fram i har gjort Expo Nova til en destinasjon for designorienterte kunder. Magasinet Nytt rom kaller Expo Nova et “møbelgalleri de luxe”.
“Det å tilby en helhetlig kundeopplevelse under ett tak har lenge vært en drøm. Takket være Harald Lode og Mission har vi en butikk som inspirerer eksisterende så vel som nye kunder, og vi kan glede oss over en stor vekst i totalt antall besøkende.”
Andreas Madshus – Daglig leder og eier, Expo Nova
(2021)