Askin’ – Digital branding

Dermatolog for hånden

 

I Norge er det i gjennomsnitt 6 måneders ventetid for å få time hos hudspesialist. Askin’ hadde ambisjoner om å løse denne utfordringen med sin innovative digital hudlegetjeneste. Deres reise startet i 2016 med et stort team bestående av mange av landets fremste legespesialister innen hudsykdommer. Alle med et sterkt ønske om å tilgjengeliggjøre spesialistkompetanse for pasienter på en rask og effektiv måte. Mission utviklet en app sammen med Askin’, der man ved hjelp av mobiltelefon laster opp bilde av hudproblemet, og mottar svar og resept innen 24 timer.

Askin' logo med hud som bakgrunn
Askin’ ønsker å bli sett på som den digitale hudlegetjenesten. Mission designet en digital brand, navn og en ny merkevarestrategi.
Askin’ sitt konsept er å hjelpe mennesker med hudproblemer digitalt. Mission visualiserte en grafisk profil av konseptet til Askin’.
Som en visualisering av celler designet Mission en animasjon som støtter opp konseptet til Askin’.

Abnormal celledeling er forklaringen bak mange dermatologiske diagnoser. Dette ga inspirasjonen til Askin’s symbol.

Prosessen med digital branding startet med å definere fargekoder som støtter opp merkevaren.

Utfordring

Med en tydelig digital hudlegetjeneste som produkt, hadde vi gleden av å utvikle navn og identitet og dermed skape en merkevare som reflekterer det Askin’ tilbyr. Etter en effektiv prosess hvor merkevarens personlighet og retning ble definert, tok vi fatt på oppgaven med å utvikle et nytt navn. Det korte og uformelle navnet Askin’ ble en klar vinner, med sin kobling mellom «ask» og ordet «skin».

Løsning

I utviklingen av mobilappen definerte vi kundereisen for hver målgruppe. Mission gjennomførte grundige undersøkelser for å lære og evaluere det konkurrerende landskapet i flere land.

I tillegg designet vi en online digital plattform hvor hudspesialistene logger seg på og utfører konsultasjonene. Det var svært viktig for Askin’ at tjenesten var tett integrert og i samsvar med det norske helsevesenet. Ved å være en moderne spesialisthelsetjeneste bygget på en innovativ digital plattform, leverer Askin’ på sin visjon som er;

Å gi bedre helsetjenester til flere mennesker og bidra til mer effektiv bruk av samfunnets økonomiske midler.

Resultat

Å bidra til rask behandling og spesialistkompetanse for folk flest har gjort Askin’ til en suksess. Det har vært en glede for oss i Mission å kunne bidra på vår måte.

Som gründerbedrift er det tøft å lykkes. At Askin’ var i finalen om å bli Vext vinner i en kåring blant de mest fremgangsrike gründerbedriftene i Norge i regi av Finansavisen året etter lansering i 2020 sier sitt!

Det ble utviklet en app sammen hvor Askin’ kunne være en digital brand som er tilgjengelig gjennom en app.
Det ble designet en gjennomgående prosess hvor kunder får visualisert hva de trenger hjelp med digitalt.
For å beskrive prosessen enkelt til kundene ble den visualisert og Mission designet ulike bilder og illustrasjoner som viser enkelt hvordan kunden får hjelp.
 
Gjennom den digitale løsningen kan kunden enkelt sende beskrivelse til Askin’ og få den hjelpen de trenger.

I appen kan man enkelt og sikkert sende bilder og beskrivelser direkte til Askin’s eksperter.

 
Appen blir som et forstørrelsesglass hvor eksperten kan bruke en digital plattform å hjelpe kunden.

 

I forbindelse med utvikling av merkevareidentiteten var Mission også nødt til å utarbeide en merkevarestrategi som forklarer konseptet til Askin’.
Gjennom digitale plattformer ble det designet en nettside som er tilsvarende løsning som appen til mobil.

«Om bare én person overlever hudkreft på grunn av selskapet vårt, vil det være verdt det»

— Mohammad Rizvi, hudspesialist, daglig leder og gründer i Askin’

(2019)

Merkevarestrategien til Askin’ ble videre å promotere seg. Derfor ble det designet et bredt spekter med digitale og fysiske løsninger.
Noe av designet var på postere, billboards og ellers på digitale platformer.
Mission designet ulike løsninger for hvordan innholdet ville bli visuelt.
 

La oss skape noe magisk sammen!

Previous
Previous

Expo Nova – Retail branding

Next
Next

Aktiv – Merkevareidentitet